Pentru mulţi, internetul începe cu un mic dreptunghi orizontal, o căsuţă de text. Da, google.com sau .ro. Unde ajungem mai departe depinde de fiecare dintre noi şi cuvintele pe care le introducem în această „căsuţă”. Cuvinte, întrebări, expresii, tot ce ne trece prin cap, ne vor duce către pagină cu rezultatele căutării.
Şi acum începe partea interesantă. Dacă ai o afacere, cum faci ca site-ul ei să ajungă printre primele rezultate ale căutărilor? Sunt două căi: cea plătită (pay-per-click, prin reclamele adwords în cazul Google) şi cea organică (prin optimizarea conţinutului de pe site-ul tău pentru motoarele de căutare). Despre cea de-a două metodă vom discuta în acest articol.
Cuvintele cheie şi conţinutul website-ului
Motoarele de căutare folosesc algoritmi care indexează, organizează şi categorisesc conţinutul site-urilor de pe internet. E valabil inclusiv pentru site-ul tău. Această indexare se face după cuvintele pe care motorul de căutare le găseşte pe site. După ce termină această indexare, el afişează site-urile în lista de rezultate, încercând să răspundă cât mai relevant căutărilor oamenilor. Ordinea afişării rezultatelor depinde şi de profilul user-ului care efectuează căutarea, dacă acesta navighează logat cu contul sau de Google. Iată de ce cuvintele cheie de pe site-ul tău sunt foarte importante şi te ajută să apari printre primele rezultate ale căutărilor pe Google.
Procesul SEO
Procesul de optimizare pentru motoarele de căutare are câţiva paşi predefiniţi pe care noi îi urmăm în cadrul fiecărui proces SEO. Începem cu etapă de cercetare, continuăm cu cea de creaţie şi execuţie, pentru că mai apoi să încheiem cu evaluarea. Apoi o luăm de la capăt. De aceea noi spunem că SEO este un proces, nu un proiect.
În etapa de cercetare căutăm cuvintele cheie, întrebări sau expresii specifice pe care oamenii le utilizează spre a caută rezolvări, soluţii pentru problemele lor. Ne vom axa pe cuvintele populare, cele care fac parte din „short-tail”, dar şi pe cele mai puţin evidente, care ascund un potenţial neexploatat, expresiile din „long-tail”. Este foarte important să fim deschişi oricărei idei şi mai ales să explorăm variantele de cuvinte cheie care apar după o observare mai atentă a trend-urilor de căutare.
Hai să urmăm un scurt exemplu pentru a lămuri foarte simplu conceptele de short şi long-tail. Dacă ai o cofetărie cu siguranţă vei dezvolta conţinut pe site-ul tău despre brioşe. Cuvântul „brioşe” este unul popular, face parte din short-tail. Dar dacă dezvolţi conţinut pentru expresia „brioşe de ciocolată drumul taberei”? Atunci vei adresa aceste căutări specifice, ale oamenilor care îşi doresc nu orice fel de brioşe, ci brioşe de ciocolată şi care foarte probabil locuiesc în cartierul Drumul Taberei. Cu cât adresezi căutări mai specifice, cu atât cresc şansele de a transforma un simplu vizitator online în client.
După etapa cercetării încep cele ale creaţiei şi execuţiei. Vom crea conţinut (vizual şi textual) axat pe cuvintele cheie care au potenţial pentru afacerea ta. De asemenea şi structura site-ului va urmări o ierarhie şi o categorisire conform acestor cuvinte cheie.
Odată implementat, noul conţinut este urmărit cu ajutorul instrumentelor de analytics. Ce pagini au scoruri mai bine în căutări? Care atrag atenţia vizitatorilor? Unde petrec aceştia cel mai mult timp când vizitează site-ul? Aici devine foarte limpede avantajul online-ului. Totul poate fi măsurat şi în funcţie de aceste măsurători ne putem da seama dacă ne-am atins obiectivele, dacă suntem pe calea cea bună sau una greşită şi care sunt paşii pe care trebuie să-i urmăm. Dezvoltăm în continuare conţinut pentru cuvintele cheie populare? Sau mergem către alte cuvinte ori expresii noi, cu potenţial, care nu au fost adresate?
Concluzie
Din circularitatea procesului de optimizare (cercetare, creare, execuţie, evaluare) ne putem da simplu seama de ce SEO este un proces continuu. Ce se întâmplă în spatele cortinei motorului de căutare este într-o permanentă schimbare. De aceea este bine să ai mereu în vedere demersuri SEO pentru site-ul tău. Nu e o sarcină pe care să o faci o dată şi apoi ai scăpat. Nu e un sprint, e un maraton. Dacă te interesează rezultatele pe termen lung trebuie să pui mereu la dispoziţia clienţilor tăi conţinut nou, relevant, conform căutărilor acestora. Acordă mereu atenţie clienţilor tăi. În coversațiile pe care aceştia le au online se vor găsi indiciile perfecte pentru dezvoltarea unui conţinut nou şi potrivit nevoilor lor.