Când spunem “cuvinte cheie” în context SEO, ne referim la totalitatea cuvintelor sau frazelor pe care le scrii în câmpul Google atunci când cauţi ceva pe internet. Iată de ce procesul SEO – optimizare pentru motoarele de căutare – este unul orientat către utilizator.
Performanţa unui expert SEO e determinată de abilitatea lui de a cerceta şi a găsi acele cuvinte cheie care sunt populare şi apoi de a genera conţinut pe baza lor. Dar nu orice fel de conţinut, ci unul care să se claseze sus în pagina de rezultate pentru respectivele căutări.
La fel că în cazul oricărui context comercial, ar trebui să ne preocupe două aspecte: puterea competiţiei şi cererea din piaţă pentru anumite cuvinte cheie.
Pentru a folosi puţin din terminologia SEO, putem spune că principalele necunoscute ce trebuie aflate prin cercetare sunt:
- Volumul de căutări (numărul lunar de căutări folosind un anumit cuvânt/expresie cheie)
- Dificultatea cuvintelor cheie (cât de competitive sunt respectivele cuvinte cheie)
Din nefericire, spre deosebire de un context economic clasic, unde totul este măsurabil, lucrurile sunt puţin mai complicate în lumea SEO. De obicei ne bazăm pe statisticile oferite de instrumentul Google Keyword Planner care se bazează pe datele din sfera PPC (pay per click) a ecosistemului Google, mai exact AdWords. În aceste condiţii e foarte dificil să ştii exact ce se întâmplă şi de aceea vei lucra mereu cu aproximări.
Dar vom discuta despre aceste aspecte puţin mai târziu în articol, aşa că rămâi alături de noi. Pentru început, să vedem care sunt fundamentele procesului SEO.
Ce cuvinte cheie ar trebui să urmăresc?
Sunt două tipuri de cuvinte cheie pe care ar trebui să le ai în vedere atunci când eşti în etapa de cercetare:
- cele care îţi pot aduce profit (aşa zisele „money keywords” sau cuvinte cheie comerciale)
- cele care îţi pot aduce trafic şi link-uri (cuvinte cheie informative)
Majoritatea website-urilor există pentru a face profit. În cele mai multe cazuri produsele sunt vândute direct pe site şi apoi sunt distribuite peste tot în ţară/lume. E un motiv foarte important pentru a ţinti către cuvintele cheie care îi vor atrage pe potenţialii clienţi spre site: îţi vor creşte vânzările.
De fiecare dată când creezi conţinut, trebuie să-i ai în vedere pe clienţii potenţiali. Ce fel de cuvinte cheie vor folosi când vor căuta produsele? Frazele vor conţine deseori cuvinte descriptive precum cumpără, ieftin, nou. Ele îi vor ajuta pe clienţii tăi să găsească exact ce au nevoie.
Din nefericire, cu cât cuvintele cheie sunt mai comerciale, cu atât sunt mai competitive. De exemplu pe expresiile care conţin cumpără şi ieftin e foarte dificil să obţii un scor bun.
În ciuda acestui aspect, tot trebuie să concurezi pentru aceste cuvinte întrucât sunt cea mai bună cale de a rămâne profitabil. Dar poţi oricând căuta şi alte cuvinte cheie care îţi vor aduce trafic adiţional.
Poate te întrebi, de ce aş face asta?
Simplu spus, dacă nu ai bugete enorme pentru campanii PPC agresive (precum Amazon), va trebui să îţi construieşti website-ul de la zero. Şi dacă vei face asta cu cap, vei obţine mult trafic organic.
Până în acel punct vei avea nevoie de mai multe linkuri şi distribuiri online. Dar cel mai bun mod în care poţi începe este să scrii despre lucruri pe interesul unei audienţe mai largi. Şi nu ne referim doar la clienţi potenţiali, ci şi la site-uri de ştiri, bloguri populare şi experţi ai industriei în care activezi.
Hai să folosim următorul exemplu. Să presupunem că vinzi tractoare. Unul dintre primele articole postate pe blogul tău este despre un anumit tip de tractoare. În mod normal, vei încerca să îţi promovezi tractoarele prin link-uri la paginile cu produse. Dacă articolul e bun, vei obţine câteva link-uri şi un număr considerabil de distribuiri.
Ca alternativă, poţi publica un articol despre noile reglementări din agricultură. Poți elabora acolo câteva subiecte despre care toată lumea vorbeşte. Vei crea astfel mai mult buzz în jurul website-ului tău.
Dezavantajul alternativei este că site-ul nu va vinde în urma publicării acestui tip de articol. Da, va creşte traficul, dar nu vor fi neapărat clienţi. În ceea ce priveşte vânzările de tractoare, ratele de conversie vor fi minime. Cu toate astea, e un bun pas pentru a-ţi construi identitatea şi amprenta online.
Pentru obiective pe termen scurt, cuvintele cheie comerciale sunt o prioritate. Pe termen lung, vei avea nevoie de ambele. Ţine minte că pentru a-ţi menţine website-ul pe linia de plutire, trebuie să te foloseşti de cuvintele comerciale.
Structura cuvintelor/expresiilor cheie
Structura şi lungimea unei expresii cheie sunt aspecte cruciale, direct corelate cu dificultatea şi volumul de căutări care se fac pe baza ei.
Aşa cum am menţionat mai sus, sunt anumite tipuri de cuvinte cheie pentru care e foarte dificil să te clasezi în poziţii superioare pe pagina de rezultate. Pe de altă parte sunt expresii al căror volum fluctuează, de exemplu „olimpiada de vară”.
Lungimea unei expresii cheie este un alt factor important pentru volum şi dificultate. E simplu să-ţi dai seama că volumul de căutări scade pentru expresii mai lungi şi viceversa.
În funcţie de lungimea lor, diferenţiem trei tipuri de expresii cheie:
- expresii din short-tail (1-2 cuvinte)
- expresii din medium-tail (3-4 cuvinte)
- expresii din long-tail (mai mult de 4 cuvinte)
Din punct de vedere al structurii expresiilor, există trei tipuri de cuvinte:
- miezul (cuvântul sau expresia centrală a căutării)
- modificatorul (un cuvânt care poate fi înlocuit pentru a schimba sensul expresiei de căutare)
- coadă (toate celelalte cuvinte)
Expresiile cheie short-tail au cea mai simplă structură. Ele conţin de obicei un singur cuvânt. În mod normal, e aproape imposibil să obţii o poziţie bună în căutări pentru astfel de cuvinte din cauza competiţiei acerbe. Totuşi, aduc foarte mult trafic.
Expresiile cheie medium-tail sunt exact ceea ce ai nevoie. După cum simplu îţi poţi da seama, expresiile din 3-4 cuvinte sunt cele mai căutate. Nu au volumul cuvintelor din short-tail, dar cu ajutorul lor poţi obţine o poziţie mai bună în căutări.
Expresiile cheie long-tail sunt fraze formate din mai mult de 4 cuvinte. Cu toate că se pot obţine poziţii foarte bune în căutări pentru ele, sunt de multe ori neglijate din cauza volumului mic. Dar poate fi foarte eficient dacă ţinteşti simultan mai multe expresii cheie long-tail.
Practic, atunci când cercetezi cuvintele cheie pe care le ţinteşti, ar trebui să te concentrezi pe fraze care au un volum mediu de căutări şi dificultate de nivel scăzut sau mediu. Ne referim deci la expresii cheie medium-tail. Totuşi, e mai mult de atât. Cercetarea nu se termină atunci când găseşti o astfel de expresie. Trebuie să te concentrezi mereu pe acele expresii cheie de nivel mediu care performează mai bine ca restul.
Dacă o expresie cheie are un volum mai mic de căutări, trebuie să compenseze prin uşurinţa de a te poziţiona mai sus în pagina de rezultate. Pe de cealaltă parte, dacă are un nivel mediu de complexitate, trebuie să aibă un volum ridicat de căutări pentru a se justifica efortul.
Idei noi pentru cuvinte cheie
Pentru a efectua o cercetare amănunţită avem nevoie de câteva idei care să ne ghideze pe întreg procesul. Din secţiunile precedente ţi-ai putut face o vedere de ansamblu. Hai să vedem cum putem detecta acele expresii care vor avea un impact pozitiv asupra vânzărilor.
Este recomandat să începi de la produsul sau serviciul pe care îl oferi. Cercetarea cuvintelor cheie comerciale este relativ limitată. Ştii deja pe ce trebuie să te concentrezi şi vei face tot ce trebuie pentru a optimiza expresia respectivă. Dar dacă vrei să sporeşti numărul de vizitatori şi conversiile pe website, va trebui să creezi un altfel de conţinut.
Să ai mereu în vedere că pe lângă segmentele de piaţă obişnuite, poţi targeta pieţe de nişă. Ele conţin toate subiectele care sunt într-un fel sau altul conexe activităţii tale, dar nu sunt exact ceea ce oferi.
Cum găseşti cuvinte cheie
Hai să vedem ce instrumente şi abordări poţi urmări pentru a obţine noi idei pentru cuvintele cheie:
Google este un instrument în sine pentru descoperirea cuvintelor cheie. De fiecare dată când vei face o căutare, Google îţi va completa frazele şi îţi va oferi câteva sugestii pe loc.
La finalul fiecărei pagini cu rezultate vei găsi secţiunea „sugestii”. Aici, Google îţi va oferi câteva sugestii care au legătură cu subiectul pe care îl cauţi.
Google are limitări şi poate fi folosit doar pentru a obţine o vedere de ansamblu asupra subiectului pe care îl cercetezi. În orice caz, este un bun punct de plecare.
De multe ori când căutăm ceva pe internet ajungem pe site-ul Wikipedia. Este într-adevăr o sursă extinsă de cunoştinţe. Deşi sunt multe surse de informare mai temeinice pentru anumite subiecte, Wikipedia este considerată cea mai bună enciclopedie.
Când faci o căutare în Wikipedia după cuvântul cheie pe care îl cercetezi, vei ajunge la o pagină cu descrieri. În cuprinsul acesteia vei găsi alte subiecte relevante precum şi sub-categorii.
Majoritatea acestor sub-categorii sunt foarte extinse şi pot fi folositoare cercetării tale. Sunt nişe care au legătură cu nişele afacerii tale.
De ceva vreme, Quora şi Yahoo! Answers sunt cele mai bune locuri pentru a găsi răspunsuri la întrebările tale. Evident, fiecare industrie are propriile forumuri care sunt considerate surse bune de informare.
Iată ideea generală. Dacă cineva a căutat informaţii despre un anumit subiect pe forumuri, e o şansă mare să folosească aceleaşi cuvinte cheie şi în bara de căutare Google. Folosind aceste platforme, poţi vedea cu uşurinţă care sunt subiectele populare care îi interesează pe oameni. Implicit vei descoperi subiectele care vor atrage noi vizitatori pe siteul tău.
BoardReader.com este un motor de căutare pentru forumuri care poate deveni un instrument extrem de util pentru a colecta noi idei pentru cuvintele cheie. El caută direct în forumuri online şi poţi afla ce cuvinte cheie mai folosesc oamenii când sunt interesaţi de subiectul afacerii tale.
După cum am mai spus, volumul de căutări pentru cuvintele cheie nu este static. Fluctuează. Un expert SEO trebuie să recunoască evoluţia trendurilor şi să acţioneze corespunzător. De aceea foarte mulţi preferă să folosească Google Trends ca punct de plecare în cercetările lor.
Dacă numărul de căutări pe un anumit cuvânt cheie este în creştere avem o oportunitate de a crea conţinut înainte ca subiectul să devină prea popular. Popularitatea acestuia va face aproape imposibilă obţinerea unei poziţii ridicate în căutări. În plus, Google Trends îţi poate arăta de unde provine majoritatea traficului şi chiar alte idei adiţionale pentru cuvintele cheie.
Google Correlate face parte din Google Trends. Pe o scară de la -1 la 1 îţi arată nivelul de corelare dintre cuvântul cheie pe care îl vizezi tu şi celelalte expresii. Mai exact, îţi arată tiparele căutărilor pe cuvântul cheie pe care îl ai în vedere şi expresiile conexe.
Google Keyword Planner este cel mai recomandat instrument când vine vorba de cercetarea cuvintelor cheie. Şi sunt motive bune pentru asta. Keyword Planner se bazează pe sistemul AdWords unde motorul de căutare este capabil să calculeze volumul, competitivitatea şi preţul pentru fiecare cuvânt cheie.
Din nefericire, în ce priveşte volumul şi competiţia pe anumite cuvinte cheie, Keyword Planner îşi ia datele din zona de paid search, nu din căutările organice.
Dar fără doar şi poate rămâne un instrument util pentru a genera noi idei pentru cuvintele cheie. În primul rând trebuie să accesezi secţiunea “Search for new keyword and ad group ideas”.
Acolo vei urmări două aspecte:
-
Ad group ideas (cuvinte cheie sugerate care sunt categorizate în grupuri de anunţuri potenţiale)
-
Idei pentru cuvinte cheie (o lista cu cuvinte care sunt strâns legate de cuvântul cheie principal)
Deşi poţi folosi doar idei pentru cuvintele cheie, e recomandat să foloseşti idei pentru grupuri de anunţuri. Îţi va mări aria de cercetare considerabil.
De exemplu, dacă foloseşti expresia „mâncare pentru pisici” vei obţine automat alte expresii ce conţin cuvintele „mâncare” şi „pisici”. Dar folosind ideile pentru grupurile de anunţuri poţi obţine alte sugestii cu expresii conexe ca „jucării pentru pisici” sau „mâncare pentru animale”.
E uşor de observat că ideile pentru grupuri de anunţuri îţi vor oferi expresii bazate pe cuvântul cheie principal, dar şi pe altele cu o semantică conexă, de care competiţia ta poate nici măcar nu are habar.
Este un instrument relativ simplu din această categorie, dar foarte eficient. Pe lângă faptul că este uşor de utilizat, aduce rezultate extraordinare.
Tot ce trebuie să faci este să introduci un cuvânt cheie şi acest progrămel îţi va oferi o listă mare cu sugestii. Pentru a-ţi rafina căutările poţi folosi filtre pozitive sau negative care să includă sau să excludă anumite cuvinte ori expresii.
Va fi nevoie să aştepţi ceva timp pentru rezultate, dar merită. Atenţie totuşi, după un timp va oferi sugestii irelevante, deci mare grijă când analizezi cuvintele cheie sugerate.
Cu cuvintele obţinute în Keyword Shitter îţi poţi întregi lista din Google Keyword Planner.
Un nou instrument foarte bun pentru SEO este Keywordtool.io. Acesta extrage cuvinte cheie din mai multe surse. Poţi găsi noi variante de expresii cheie folosindu-te de Google, Bing, YouTube, Amazon sau alte motoare de căutare.
De exemplu, poţi să adaugi câteva sugestii de la Google apoi să verifici ce rezultate obţii folosindu-le în Bing. Iar de acolo poţi colecta altele noi. Dacă expresia cheie este „mâncare organică”, Keywordtool.io îţi poate sugera „cea mai bună mâncare organică” sau „mâncare organică livrată la domiciliu”.
La sfârşitul procesului poţi exportă lista cu expresii cheie în Google Keyword Planner sau orice instrument alegi.
SEMRush este un instrument foarte bun pentru deconstrucţia tacticilor competitorilor. Avantajul său unic constă în abilitatea de a oferi date PPC şi organice pentru fiecare site.
Poate fi folosit pentru a-ţi spiona competiţia şi a descoperi ce cuvinte cheie foloseşte (şi nu numai). Trebuie doar să introduci adresa site-ului competitor în SEMRush şi vei vedea care îi sunt sursele de trafic.
Îţi va oferi informaţii precise ce îţi vor da opţiunea de a crea strategii deja confirmate de competiţie. SEMRush îţi arată toate cuvintele cheie pe care a fost construit un site, rangul lor în Google şi traficul pe care îl generează pe site. E un mod foarte bun de a obţine idei pe care niciun alt instrument nu-l oferă.
Evaluarea cuvintelor cheie şi a competiţiei
Dacă ai deja o listă extinsă de cuvinte şi expresii cheie este minunat. Acum trebuie doar să le examinezi pe fiecare în parte şi să le alegi pe cele cu potenţial maxim.
Până nu demult, Google Keyword Planner ar fi fost instrumentul perfect cu care să continui cercetarea. Dar recent Google s-a concentrat pe clienţii săi PPC şi a restrâns câteva din facilităţile acestuia.
În următoarea etapă vei determina volumul de căutări şi complexitatea unui cuvânt cheie. Va trebui de asemenea să determini cât îţi va lua să ajungi printre primele rezultate Google şi poţi face asta analizând linkurile competitorilor şi siteurile lor.
Cum să foloseşti intrumentele de cercetare pentru a găsi cuvintele cheie
Unele lucruri pot fi rezolvate rapid şi fără a plăti. Dar dacă ai ajuns deja în acest punct al cercetării, e bine să consideri câteva mici investiţii. Pentru rezultate optime recomandăm următoarele instrumente:
Keywordtool.io este un înlocuitor bun pentru Google Keyword Planner. Chiar dacă acesta din urmă s-a schimbat, Keywordtool.io îşi ia datele tot de la Google.
Oferă trei tipuri de date referitoare la cuvintele cheie:
- volum (numărul total de căutări în Google)
- CPC (cost per click, suma care se licitează pe respectivele cuvinte)
- competiţia în AdWords (numărul de oameni care mai licitează pe acel cuvânt cheie)
Deşi aceste date sunt bazate pe statistici din zona pay-per-click a Google, ne arată destul de clar cât de competitiv este un anumit cuvânt cheie. Ţine cont doar că este vorba de aproximări şi nu de situaţia reală din zona organică a Google.
Precum Keyword Shitter, şi acest instrument îţi da voie să adaugi filtre pentru anumite cuvinte/expresii. Pe deasupra îţi poţi modifica cercetarea căutând date şi în Google, YouTube, Bing, Amazon şi AppStore. Evident, Keywordtool.io este util pentru a găsi noi idei de cuvinte cheie.
Următorul pas în cercetare este determinarea complexităţii cuvântului/expresiei cheie. Deşi Keywordtool.io e foarte bun pentru evaluarea volumului de căutări pentru un cuvânt cheie, nu-i evaluează dificultatea. Aici intră în joc Moz Keyword Explorer.
Principalele statistici pe care le oferă sunt:
-
- complexitatea (cât de dificil este să obţii o poziţie mai bună că a articolelor ce sunt deja publicate pe web)
- oportunitatea (rată de click organică estimată)
- potenţialul (o combinare a primilor doi indicatori)
Împreună cu Keywordtool.io, Keyword Explorer ne spune la ce să ne aşteptăm din partea unui cuvânt cheie. Algoritmii săi pentru determinarea dificultăţii unui cuvânt cheie sunt foarte precişi.
Te poţi înregistra gratuit la Moz şi beneficiezi de 5 căutări gratuite pe zi.
Pe lângă datele de baza, Moz Keyword Explorer îţi afişează şi alte sugestii pentru cuvintele cheie, analize ale paginilor cu rezultate ale motoarelor de căutare şi menţiuni ale cuvintelor cheie. E un mod foarte practic de a analiza prima pagină cu rezultate ale căutărilor pe cuvintele cheie care te interesează. Este şi o bună oportunitate să vezi ce mai face competiţia.
MozBar este un instrument recomandat oricărui blogger, indiferent că cercetează anumite cuvinte cheie sau nu.
Această extensie este gratuită şi o poţi obţine de pe Google Web Store. Îţi arată nivelul de notorietate al unei pagini şi al unui domeniu web.
De fiecare dată când cauţi în Google folosind cuvintele cheie care te interesează, îţi vei cunoaşte primii zece competitori. Cu acest instrument poţi vedea care este notorietatea siteului fiecăruia fără să faci click pe link-ul lor.
Ceea ce ne aduce la următorul punct.
Oamenii tind să uite că procesul de cercetare a cuvintelor cheie nu se bazează în exclusivitate pe software-uri specializate. Factorul uman joacă şi el un rol important. E indicat să verifici cu ochii tăi pagina cu rezultate Google şi să vizitezi site-urile competitorilor.
Pleacă de la datele despre volumele de căutări şi dificultatea cuvintelor. Apoi, peste aceste fundamente statistice adaugă cercetarea efectivă pe care o faci vizitând site-urile competitorilor.
Sunt numeroase website-uri cu notorietate pe prima pagină? Conţin articole de calitate? Dacă da, va fi greu să urci în ierarhia acestor rezultate.
În schimb dacă observi multe site-uri şi pagini cu notorietate scăzută ori rezultate de pe forumuri, pagini de pe platforme gratuite de blogging precum blogspot.com, e un semn bun că aceste căutări duc lipsa de rezultate de calitate.
Dacă vei scrie un articol lung, de calitate, folosind cuvintele cheie în cauză, ai şanse mari să ajungi pe primul loc al primei pagini cu rezultate. Nu uita să construieşti link-uri pe măsură ce generezi conţinut.
Şi ajungem astfel la ultimul punct.
Până acum lucrurile arată ok. Dacă ai analizat statisticile şi competiţia nu e atât de puternică, atunci e super! Dar mai ai un pas de făcut. Trebuie să verifici backlink-urile primilor 10 competitori.
Link-urile rămân factorul de diferenţiere cu cel mai mare impact. Acestea fiind spuse, trebuie să verifici link-urile celorlalte pagini şi să le determini scorul. Aici intră în joc instrumentul Ahrefs.
Ahrefs determină rapid noile link-uri către siteuri. Şi este foarte precis. Singurul dezavantaj este preţul. Dar dacă iei procesul SEO în serios, e indicat să-l achiziţionezi.
Fără analiza link-urilor competitorilor, nu ştii dacă poţi obţine o poziţie bună pentru anumite cuvinte cheie. Obţinerea acestor linkuri e dificilă în special pentru site-urile noi. Drept urmare, e posibil că demersurile tale să fie în van.
Trebuie să ţii cont de două lucruri:
-
cantitatea linkurilor
-
calitatea linkurilor
Când vine vorba de link-uri, cantitatea nu primează întotdeauna. Un link de la un site cu notorietate poate surclasa lejer mai multe link-uri din partea unor bloguri anonime.
Totul este bazat pe o evaluare liberă. Dacă un site are un anumit număr de link-uri, nu înseamnă că ne trebuie un număr mai mare pentru a-l devansa. Sunt numeroşi alţi factori ce trebuie luaţi în considerare. Dar dacă primele rezultate au câte 100 de linkuri fiecare cu o notorietate mai mare de 50, asta ne poate spune ceva despre unde ne situăm şi cât de difcil de abordat sunt cuvintele cheie pe care le vizăm.
Concluzia
SEO nu a fost şi nu este o ştiinţă exactă. În cel mai bun caz este o profesie a presupunerilor educate. La fel se întâmplă şi cu cercetarea cuvintelor cheie. Dar la fel că alte profesii care sunt mai degrabă abstracte, precum comerţul cu acţiuni, avem nevoie de un punct de plecare pentru a reduce riscul. În fond şi la urmă urmei, n-are niciun sens să căutăm cuvinte cheie la întâmplare, nu?
Cercetarea cuvintelor cheie poate fi costisitoare. În acelaşi timp, dacă cunoşti instrumentele potrivite, o vei putea executa cu costuri mult mai mici. Prin acest ghid sperăm că ţi-am oferit o prezentare de bază asupra lucrurilor care contează şi a celor care nu în procesul SEO.
Sursă articol: searchenginewatch.com