La fiecare nou proiect pornim la drum echipaţi cu setul de competenţe necesare şi cu o atitudine pozitivă. Entuziasmul nu lipseşte, el ne însoţeşte încă de la începuturile aventurii noastre. Căci este o aventură.
Orice proiect este despre clientul nostru şi nu despre noi; este despre a-i demonstra cu rezultate măsurabile potenţialul pe care mediul digital îl oferă afacerii sale.
Cei mai mulţi dintre interlocutorii noştri sunt deţinătorii unor afaceri în creştere, sunt oameni care îşi cunosc bine domeniul şi meseria, sunt oameni ocupaţi. O atitudine comună acestui profil este faptul că de la prima interacţiune cu noi recunosc că nu ştiu ce e acela marketing digital, dar au fost sfătuiţi să înceapă şi ei promovarea online, pentru că tot omul o face. Şi mai ales competitorii…
Fiind foarte ocupat, nu ştie de unde să înceapă, nu ştie ce vrea, nu are timp să asculte. Mai grav este că nu-şi da seama că are nevoie de consultanţă. Sau îşi da seama, dar nu vrea să plătească şi atunci încearcă să capete cât mai multe recomandări şi soluţii pe gratis.
De obicei, vine şi-ţi arată câteva site-uri care îi plac şi spune că ar vrea unul cam la fel.
În prealabil s-a uitat pe net şi a văzut oferte începând de la 150 de lei pe un site nou, responsive şi livrat în 48 de ore! Setare campanii pe Facebook şi Google gratis, rezultate garantate: sales leads la cel mai bun cost-per-click! E convins că s-a ajuns la asemenea performanţe în domeniu şi te provoacă într-o discuţie ca de la antreprenor la antreprenor.
Când începi să-l întrebi cum vrea să folosească website-ul pentru afacerea lui, ce informaţii ar trebui să găsească vizitatorul pe site şi cum şi-ar dori să interacţioneze acesta cu pagină, dacă s-a gândit la câţiva indicatori de performanţă prin care să măsoare impactul conţinutului de pe website în rândul publicului sau, l-ai pierdut. Creşterea traficului este obiectivul standard pe care îl are oricine şi-a propus o schimbare.
O schimbare la faţă sau “facelift”.
Teama de a investi în online este generalizată. Multora li s-a întâmplat să cheltuie mult fără rezultate, altora investiţiile în marketing nu li se par fondate. Şi atunci agreezi să începi un proiect frumos, cu potenţial, dar cu buget mic, sub aşteptări, din care îţi pui ambiţia să faci minuni!
Nu ştiu alţii cum sunt sau cum fac, dar m-am gândit să va împărtăşesc reţeta noastră secretă.
Dacă ne apucăm de treaba cu un buget mic şi va trebui să facem improvizaţii sau să sărim etape importante, doar pentru că nu suntem remuneraţi pentru toate aceste etape, vom obţine nişte rezultate pe care nu se poate pune nicio bază, ceea ce este riscant în meseria noastră.
Scopul nostru este să livrăm un proiect care să crească gradul de încredere al clientului nostru în “online marketing”.
Meseria noastră rezumată la “rezultate măsurabile în timp real” nu ne lasă să facem lucrul de mântuială.
Și atunci începem să punem de la noi:
- Timp – cercetăm atent piaţa şi construim strategii, urmărim competiţia, elaborăm comparaţii pentru a-l ajuta pe client să ia o decizie cu toate datele pe masă.
- Timp, din nou, pentru întâlniri multiple cu clientul – ne deplasăm ori de câte ori e nevoie pentru a progresa în demersul nostru. Pentru că vrem ca şi clientul nostru să-şi dorească altceva decât încropeală rapidă, provizorat pe principiul “merge şi aşa”. Vrem să arătăm că în mediul online publicul sancţionează, are multiple variante şi va alege întotdeauna conţinutul autentic, ce reflectă cât mai fidel compania, produsele şi serviciile oferite.
- Prelucrare a bazei de date a clientului, “curățenie” în portofoliul de produse.
- Consultanță – generăm idei, oferim alternativa, găsim diferențiatori.
- Prelucrare şi strategie de conţinut. Aici este o poveste tristă. Toţi se opresc asupra acestei componente a ofertei noastre şi taie, taie toată suma, spunând că au conţinut şi nu le trebuie. Încercăm să le spunem că avem nevoie un anumit format, imagini de bună calitate şi de preferat reale, texte şi mesaje originale, tot tacâmul. Ei sunt convinşi că ne pot da totul clar şi pregătit pentru a fi urcat pe site. Aiurea! Invariabil ne trezim cu transfer de arhivă din ultimii 5 ani de activitate, 30 de gb în care noi trebuie să săpăm, apoi să selectăm şi să folosim ce ar fi mai relevant pentru ce-şi doreşte clientul în acest moment.
- Copywriting, corectură, prelucrare foto-video, creație grafică în afara orelor agreate.
- Optimizare pentru motoare de cautare – toți vor SEO, au impresia că știu ce înseamnă și cât de repede se face.
Cei mai mulţi clienţi de-ai noştri nu văd decât partea evidentă din creaţia unui website nou şi anume zona tehnică de web-development.
Avem multe reuşite în zona de clienţi receptivi. Colaborarea cu ei a fost fructuoasă şi continuă cu noi etape. Au înţeles că rezultatele apar în timp, că a investi în producţia de conţinut este cheia. Promovarea acestui conţinut autentic, proaspăt pe canalele relevante creează o legătură extraordinară cu comunitatea din jurul brandului, întreţine un dialog din care avem de învăţat şi ne ajută să identificăm oportunităţi, să dăm direcţie afacerii noastre. Acestea sunt proiecte care ne aduc satisfacţia lucrului bine făcut, iar clienţilor rezultate preponderent din mediul online.
Am întâlnit şi cazuri diferite însă. Situaţii în care am aplicat aceeaşi reţeta, am venit cu tot arsenalul de competenţe, disponibilitate şi răbdare însă… rezultatul întârzie să apară.
Clienţi care nu resusesc să dea un feedback constructiv, pentru că “nu au timp”, ar vrea să mai amâne proiectul început acum 6 luni sau să schimbe radical conceptul agreat acum 6 luni, pe motiv că s-a perimat deja…
Clienţi care negociază la sânge şi ne promit că nu ne solicită mai mult de câteva ore lunar, iar în timpul campaniilor ne contactează şi de câteva ori pe zi, cerând rapoarte zilnice, situaţii, modificări. Toţi vor rezultate… pentru că dau un ban! Diferenţa este că pentru banul pe care îl dau, oricât am pune de la noi, nu e suficient. Aceştia rămân în zona de neîncredere, caută alte opţiuni şi de obicei nu iau în seamă explicaţiile, sugestiile şi datele cu care venim în sprijinul ideilor de îmbunătăţire, văzând totul prin prisma nevoii de suplimentare a investiţiei în online. “Da, asta costă în plus, pentru că este vorba de optimizare pentru dispozitive mobile. Aveţi un site care nu se încarcă pe mobile, iar datele din analytics ne arată că peste 50% din trafic provine din accesări pe mobil.”
În acest punct dialogul se opreşte, însă la următoarele campanii de promovare reluăm aceleaşi recomandări… pentru că bugetul de campanie a crescut de la an la an, clientul e dispus să investească mai mult la Google şi Facebook, aştepările lui privind conversiile cresc şi ele, dar ce facem dacă ne luptăm să promovăm aceeaşi pagină de destinaţie cu relevanţă scăzută?
Ne-ar plăcea ca toţi clienţii noştri să devină interesaţi de proiectul lor şi nu să-şi “ia de o grijă” odată ce l-au încredinţat unei echipe de specialişti în marketing digital. Să colaboreze, să ne povestească mult despre propria afacere şi publicul lor. Numai aşa îi putem aduce mai aproape de clienţii lor, care sunt online, majoritatea, zi de zi, pe orice tip de dispozitiv.