User experience se referă la calitatea interacţiunii şi a percepţiei unui utilizator cu/faţă de o companie, de produsele şi serviciile acesteia.
În cazul unui website, vorbim despre user interface care cuprinde toate aspectele interacţiunii unui utilizator cu site-ul unei companii. Prima cerinţă a unei experienţe exemplare a unui utilizator pe un site este să îndeplinească nevoia exactă a acestuia fără efort şi deranj din partea lui. Pentru realizarea unei experienţe pozitive este necesară îmbinarea perfectă a mai multor discipline: design-ul grafic, marketingul, tehnicul.
Este necesară de asemenea distincţia dintre termenii de user interface (UI) şi usability. Usability reprezintă un atribut al user interface care arată dacă o platforma este uşor de învăţat, eficientă de utilizat, plăcută şi utilă. Pe scurt usability stabileşte cât de uşor este de utilizat interfaţă utilizatorului (user interface).
Pe internet usability este o condiţie esenţială a supravieţuirii unui website.
Dacă un website este dificil de utilizat, vizitatorii pleacă, dacă homepage-ul nu stabileşte clar ce oferă o companie şi ce pot face utilizatorii pe site, aceştia pleacă. Dacă vizitatorii se rătăcesc pe site, pleacă. Dacă informaţiile sunt greu de citit sau nu oferă răspunsuri la întrebări cheie, vizitatorii pleacă.
Nu există un manual de utilizare a unui website sau luarea în calcul a petrecerii timpului pe un site pentru a înţelege cum funcţionează. Sunt o grămadă de alte site-uri disponibile, iar părăsirea site-ului reprezintă sancţionarea faptului că utilizatorii au întâmpinat o dificultate.
Astfel că este absolut necesară luarea în calcul a acestor aspecte atunci când avem în vedere dezvoltarea unui website şi a functionalitatilor sale pentru ca experienţa utilizatorilor să fie una pozitivă care să ducă la finalizarea acţiunilor acestora şi implicit la atingerea obiectivelor noastre.