• despre GDPR - Online Hub

Cum schimbă GDPR activitatea în online și în campaniile publicitare?

GDPR (General Data Protection Regulation) reprezintă cadrul legislativ care stabilește normele privind colectarea și procesarea informațiilor cu caracter personal ale rezidenților din Uniunea Europeană (UE). GDPR stabilește regulile care țin de administrarea și folosirea datelor individuale și impune amenzi care pot ajunge până la 20 milioane de euro sau 4% din cifra de afaceri. Normele juridice intră în vigoare în data de 25 mai 2018 și sunt aplicabile tuturor companiilor sau instituțiilor care procesează date personale ale cetățenilor care locuiesc pe teritoriul UE.

Scopul GDPR este de a defini o atitudine responsabilă și bune practici în ceea ce privește prelucrarea și utilizarea datelor care pot permite identificarea directă sau indirectă a unei persoane. Așadar, sunt incluse numele, numerele de identificare, date despre locație dar și orice alt tip de identificator online care este specific din punct de vedere fizic, psihologic, genetic, mental, economic, cultural sau social unei anumite persoane fizice.

GDPR înlocuiește Directiva 95/46/EC, iar în noua reglementare informațiile despre locație sau identificatorii online sunt considerate date personale.

Cum influențează GDPR activitatea brandurilor în online?

GDPR semnalează faptul că mulți dintre identificatorii online oferiți de device-uri, de aplicații sau de protocoale, markeri de tipul adrese internet protocol, chiar și cookies sau tag-uri de radio frecvență vor avea nevoie de schimbări pentru a se alinia noilor reglementări.

Practic, modul în care un utilizator își dă acordul pentru folosirea datelor va fi redefinit. Începând cu luna mai, acordul va fi definit ca o acțiune afirmativă, prin care utilizatorul acceptă ca datele să îi fie folosite după ce a fost informat cu privire la modul de utilizare al acestor date, fără ca informarea să conțină constrângeri sau ambiguități.

Implicațiile aici vin din mențiunea „acțiune afirmativă”, detaliu nou introdus în lege care elimină astfel tipurile de consimțământ de tip „acord implicit”.

Mai exact, un brand cu o identitate în mediul online care solicită crearea unui cont în platformă sau abonarea la newsletter va fi nevoit să-și revizuiască site-ul și politicile astfel încât să respecte legislația în vigoare și să permită utilizatorilor să acceseze, să modifice sau să șteargă datele personale stocate. Consensul privind utilizarea datelor se poate face prin:

  • Simpla bifare a unei căsuțe pe website
  • Necesitatea alegerii unei opțiuni la abonarea la newsletter sau la crearea unui cont
  • Orice alt tip de comunicare sau comportament care clarifică fără echivoc oferirea acordului.

În plus, GDPR specifică faptul că practicile actuale NU vor fi considerate din mai 2018 ca un acord al utilizatorului sub noua legislație. Altfel spus, lipsa unei acțiuni (spre exemplu: anunțuri de tipul „Navigarea pe acest site reprezintă acordul dvs. cu privire la politica de utilizare a cookie-urilor”) sau căsuțele pre-bifate trebuie înlocuite cu semnalări conform noii legislații.

În cazul magazinelor online sau a website-urilor unde este necesară crearea unui cont, compania trebuie să comunice foarte clar folosirea ulterioară a datelor, fie că este vorba despre campanii de e-mail marketing sau pentru audiențe custom în Facebook.

De asemenea, companiile sunt obligate să șteargă din baza de date informațiile colectate despre un individ daca persoana respectivă solicită acest lucru. Utilizatorii care și-au dat acordul pentru utilizarea datelor se pot răzgândi oricând și pot solicita eliminarea datelor din diferite baze de date.

GDPR în organizarea evenimentelor

Și organizările de evenimente presupun colectare și prelucrare de date cu caracter personal. Și în acest caz, companiile care organizează evenimente vor fi obligate să stocheze informații cu privire la contextul în care au colectat datele, precum momentul (data exactă) în care utilizatorul și-a exprimat consimțământul explicit cu privire la utilizarea lor, motivul colectării și intenția de folosire a acestora după finalizarea evenimentului.

Concursurile conform GDPR

Înscrierea la un concurs, fie că este online sau offline, este supusă unor reguli privind datele cu caracter personal, mai ales în privința comunicării ulterioare cu utilizatorii. Practic, opțiunea de „opt-out” dispare, iar consimțământul tacit validat de preselectarea unei opțiuni dintr-un formular nu mai este valabil. Astfel că brand-urile vor fi nevoite să demonstreze că un utilizator a ales, după o informare clară, să fie înscris într-o bază de date, precum și faptul că acesta a fost informat de modul în care aceste informații vor fi utilizate. Spre exemplu, companiile nu vor putea utiliza bazele de date cu participanții colectate în mediul offline pentru campanie online decât dacă vor avea acordul explicit al acestora.

Securitatea datelor

În cazul parteneriatelor între 2 sau mai multe companii, este obligatoriu ca persoana care își dă acordul pentru utilizarea datelor să fie informată cu privire la fiecare organizație care poate accesa datele sale personale, cum ar fi o agenție sau o altă terță parte.

Un alt element important este reprezentat de numirea unui Data Protection Officer la nivel intern, care să fie responsabil pentru păstrarea securității informațiilor colectate.

De asemenea, se recomandă ca bazele de date deja existente să fie validate și actualizate cu datele lipsă, iar website-ul să aibă o pagină care să includă toate informațiile cu privire la noul cadru legislativ. Pagina specială din site ar putea fi parte integrată dintr-o campanie menită să actualizeze datele deja colectate, pentru a asigura un minimum de pierderi cantitative din baza de date.

Cum va influența GDPR campaniile publicitare?

Cu toate că principalii jucători din industria de publicitate online, Google și Facebook, au anunțat deja schimbări care să adapteze campaniile la noile reglementări, s-ar putea ca ratele de conversie setate pe campanii să aibă modificări, însă rămâne de văzut.

Probabil, cel mai mult de suferit vor avea campaniile de retargetare. Dacă până în prezent, companiile foloseau cookie-uri de retargetare care afișează bannere cu produse sau servicii pe care un utilizator le-a vizualizat, apoi erau setate campanii utilizând informațiile colectate, din mai 2018, acestea trebuie să informeze  și să-i ceară acordul utilizatorului cu privire la fiecare tip de cookie folosit și să i se dea opțiunea să se dezaboneze oricând. O astfel de opțiune va reduce drastic numărul persoanelor care vor accepta să fie retargetate în baza obiceiurilor de navigare și de consum.

De asemenea, și campaniile de e-mail marketing vor fi afectate de schimbări, având în vedere că fiecare companie va trebui să demonstreze existența acordului de comunicare. Campaniilor de e-mail marketing vor fi direcționate doar către utilizatorii care se vor abona la newsletter; nu vor mai fi incluși în oferte cumpărătorii care nu sunt și abonați la newsletter, vizitatori sau participanți la concursuri care nu și-au exprimat acordul pentru a fi incluși într-o bază de date folosită în campanii de e-mail marketing.

Scris de |2018-04-13T14:54:45+00:0012.04.2018|0 Comments

About the Author:

Digital Marketing Strategist, Fondator Online Hub.Este Google AdWords Individual Certified și Google Analytics expert din 2011 și oferă consultanță și training de inițiere în tacticile de marketing digital.

Leave A Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.